Etap 3

Etap 3 – prowadzenie opieki farmaceutycznej

W ramach prowadzonej opieki farmaceuta spotyka się z pacjentem w aptece co najmniej raz w miesiącu. W czasie tych spotkań prowadzona jest edukacja pacjenta, zbierane dane dotyczące farmakoterapii i stanu zdrowia pacjenta oraz przekazywane informacje nt. stosowanych przez pacjenta leków.

W czasie I wizyty pacjenta w aptece zadaniem farmaceuty jest przeprowadzenie z pacjentem rozmowy informacyjnej mającej na celu z jednej strony określenie dotychczas stosowanego leczenia, z drugiej omówienie dokładnych zasad udziału pacjenta w projekcie. W czasie tej pierwszej rozmowy pacjenci zostaną pouczeni o konieczności informowania apteki o wszystkich wprowadzanych przez lekarzy nowych terapiach i zaleceniach oraz o modyfikacjach stosowanej farmakoterapii.

Po pierwszym indywidualnym spotkaniu z pacjentem, w oparciu o uzyskane informacje przygotowana zostanie przez aptekarza dla każdego pacjenta dokumentacja opieki farmaceutycznej, w której zbierane będą informacje dotyczące prowadzonego leczenia, zgłaszanych przez pacjenta oraz wykrywanych przez farmaceutę problemów lekowych. Dokumentacja prowadzona jest w oparciu o bazę internetową z ograniczonym dostępem, której administratorem jest Zakład Farmacji Społecznej UJ CM w Krakowie; dostęp do systemu jest zabezpieczony i wymaga podania hasła. Każdy z aptekarzy uzyska dostęp wyłącznie do danych pacjentów, których objął opieką. Baza została zgłoszona do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Po pierwszym spotkaniu farmaceuta dla każdego z włączonych do programu pacjentów przygotowuje plan opieki farmaceutycznej, określający zadania pacjenta i farmaceuty w zakresie monitorowania leczenia. Częstotliwość kolejnych spotkań ustalana jest indywidualnie z każdym z pacjentów, minimalna liczba spotkań z każdym z pacjentów to jedno w miesiącu.

W trakcie kolejnych spotkań zadaniem farmaceutów jest edukacja pacjentów, przygotowanie i przekazanie informacji o lekach stosowanych przez pacjenta. Edukacja pacjentów obejmuje:

  • schorzenie: jego przyszłe konsekwencje oraz ewentualne skutki zaniechania leczenia,
  • farmakoterapię: mechanizm działania leków, działania niepożądane, możliwe do uzyskania efekty lecznicze,
  • styl życia związany z chorobą,
  • zasady wykonywania samodzielnych pomiarów, np. ciśnienia tętniczego czy stężenia glukozy we krwi,
  • przeszkolenie w zakresie korzystania z aparatów do samodzielnych pomiarów (np. ciśnieniomierz, glukometr, pikflometr).

Po każdej wizycie farmaceuta na podstawie zebranych danych określa potencjalne i rzeczywiste problemy lekowe i proponuje sposoby ich rozwiązania. Ponadto ustala sposób i częstotliwość monitorowania leczenia, określa priorytety zdrowotne, uzupełnia dokumentację pacjenta i określa zagadnienia, które wymagają szczególnej uwagi i powinny zostać uwzględnione w edukacji pacjenta. W każdym kwartale (po zakończeniu cyklu wizyt) pacjent wypełnia ankiety, które umożliwią ocenę efektywności opieki farmaceutycznej i postępów edukacji.

WSTECZ